Abby, 19, AD student.

about post link +follow
Rindu?

Assalammualaikum.

Terasa comel gif kat atas tu dan macam ada kaitan sikit dengan entry ni hihi. Harini dah masuk 24 Ramadhan. Sekejap je rasa Ramadhan tahun ni. Pejam celik je dah nak masuk Syawal. Aku rasa puasa aku macam sia-sia sebab banyak lagi ibadah sunat yang aku tak buat untuk memantapkan iman di dada ni. Belum tentu lagi aku akan bertemu dengan Ramadhan akan datang, InshaAllah jika dipanjangkan umur.

Ok. So sekarang ni dah hampir pukul 1 pagi di mana aku masih lagi duduk di hadapan komputer menaip sebuah entry blog yang bakal di-publish-kan sebentar lagi, ecewwah. Hmm sejak menjak ni perasaan rindu makin membuak-buak. Rindu kat sapa? Rindu kat kengkawan zaman sekolah dulu. Rindu kat kesayangan. Semua dah merantau ke sana sini untuk sambung belajar demi masa hadapan masing-masing. Aku ni? Masih terkandas di rumah, menanam anggur yang tak akan pernah berbuah. Korang mintak la nak anggur banyak kali pun memang takkan dapat! Hahahahahaha.

Truthfully, yes aku jealous jugak dengan kengkawan yang dah sambung belajar ni. At least diorang ada something yang nak kena buat daripada aku kat rumah ni macam hidup segan mati tak mau je weh. Lifeless. Sekarang ni aku tunggu keputusan UITM intake 2 jelah. Minta Allah permudahkan, Aamiin. PLKN pun dah memanggil halamak dah tu campak aku pergi Pahang masa birthday aku lak tu konghajo betul. Nak tak nak terpaksa pergi jugak melainkan aku ada penyakit or dah sambung belajar. Tapi takpelah. 2 bulan setengah je orang kata. Dapat elaun lak tu hehehehehe daripada aku tanam anggur tanpa gaji ni haa elok lah aku pergi PLKN tu berkhidmat untuk negara, dapat gak pengalaman baru ecehceh.

Dah lari tajuk rasanya. Ok so... you know, bila dah berjauhan ni (lelebih lagi dengan kesayangan), mesti ko rasa insecure risau overthink dan lain-lain. Ko risau dia cari lain, ko risau ramai yang dekati dia, ko risau dia akan berubah and bla bla bla. Orang kata, insecure tu bagus tapi jangan terlampau sampai overthink itu ini. Overthink tu memakan diri weh sama gak lah dengan ego ni. Aku rasa dorang ni kawan baik. Yelah bila ko overthink, mesti semua perkara negative je yang bermain dalam fikiran ko. Pastu mula lah ko nak soal siasat bila dapat peluang. Secara tidak sengaja, ego ni masuk lak dalam badan ko. Bila benda jadi serius, pergaduhan berlaku. Pastu ko nak stress stress kan diri ko nak nangis cam hape sebab ko takut kehilangan dia. Betul? Tapi pergaduhan tu sekejap je sebab ko tau ko takkan dapat bertahan lama dalam situasi macam tu. Sebab antara ego dengan rindu, rindu ko tu lagi kuat sampai dapat lawan ego ko yang tinggi tu. Ok mungkin sesetengah orang ego dia lagi kuat kot? But c'mon la, rasa tak matang seh gaduh gaduh ni padahal benda kecik atau mungkin salah paham je en. So daripada ko kehilangan orang yang ko sayang, eloklah kau rendahkan ego tu. Saling meminta maaf dan saling memaafkan. Paling penting, saling memahami dan percaya antara satu sama lain.

Lagi satu, jangan lost contact dengan dia. Always keep in touch walaupun ko tau dia akan reply lambat sebab ko paham jelah dia busy dengan assignment ke homework ke sume tulah. Kalau dia bebetul sayang, bebetul serius dalam hubungan tu, dia pasti akan ada masa untuk ko punya, ko jangan risau. Every night, kalau ada peluang, call lah dia. Tanya khabar, sihat ke tak, cemana life kat sana pastu sekati ko lah nak berbual apa dengan dia kahkah!

Kesimpulannya, long distance relationship ni tak mudah. Apa yang penting, ko kena percaya kat dia. Ko kena paham dia. Ko kena banyak bersabar.

Ok rasanya ni je kot. Idea dah kering. Apa yang aku bebelkan dalam entry ni sebenarnya untuk diri aku sendiri jugak. Terima kasih kepada yang membaca. Selamat malam!
Older Post | Newer Post